Välkommen till Föreningen för Höörs hemlösa katters officiella blogg.
  • Donationer och gåvor tas emot på: Swish 123 390 72 92 eller vårt donationskonto: BG 562-1305

lördag 12 augusti 2023

Ännu mera bråk och stök

 Jag är riktigt trött på Lucie Havelka och Kristin Börstad nu. De går verkligen in hårt för att försöka knäcka mig. De har haft ett s k styrelsemöte, de två. Ordförande, (tillika min f d arbetsgivare), respektive sekreterare i Föreningen för Höörs Hemlösa Katter.  Följande brev har skickats till mig rekommenderat, som om det vore något märkvärdigt. 

Styrelsen består av Lucie Havelka, ordförande, och Kristin Börstad, sekreterare, och Cecilia Engdahl, kassör. 


Jag vet inte om de inbillar sig att de är någon sorts myndighet, eller rättsinstans, men man kan ju starkt misstänka det. 

Jag skiter personligen i de materiella ting de anser sig ha rätt till. Fällor... Tja, för tolv år sedan hade jag satt min privata fälla på kliniken. Lucie lånade ut den till någon, och kom inte ihåg till vem, och den syntes aldrig mera till. Loppisbord, dem kan de gärna få hämta, jag kan köpa nya. Rastgårdssektioner, de är skänkta av Inga Mattsson, och hennes villkor när hon betalade för dem, var att de skulle användas på den plats där de står nu. Stugan, tja, om de nu ska slåss om katterna, kan de lika gärna få slåss om stugan också. Den är platsbyggd, förankrad i en cementplatta, och byggd på ett sådant sätt, att den måste plockas ner i atomer om den ska flyttas. Men det kanske de anser sig ha råd till, trots den stora skuld deras förening står i till Lucie Havelkas veterinärklinik, samt till henne privat.

Däremot att de ska försöka lägga beslag på katterna som bor i stugan, där går min gräns. Att en veterinär (Lucie), samt en person som gång på gång upprepar att hon bara vill alla katters väl (Kristin Börstad), vill flytta ner katter som är mycket infektionskänsliga, till ett katthem som vimlar av, för de katterna, okända virus och bakterier, är i mina ögon snudd på djurplågeri. När man då också betänker att Simon är blind, och katthemmet består av många höjder, bjälkar, och främmande katter, undrar man hur de som benämner sig som kattvänner tänker. Dessutom kan det ibland gå 14-16 timmar mellan de pass som volontärerna tar. 

Övriga exempel: Honey är extremt känslig för förändringar, och får lätt luftvägsinfektioner. Hon flyttades från katthemmet just pga att hon ständigt var sjuk därnere, och dessutom led av att inte ha mänskligt sällskap i den omfattning hon har behov av. Fabian blev jättesjuk när han var på katthemmet, och höll på att dö pga bristande tillsyn. Scarlett har kronisk snuva sen hon var kattunge. Florian är mycket känslig i sina luftvägar, och har svårt för förändringar. Sindre fick panik den gången vi försökte placera ut honom i ett hem. Han har dessutom gått två fipbehandlingar, hans mamma och bror dog i fip, hans syster av hjärnblödning. Jag kan rabbla upp varenda katts hälsoproblem, och de har alla behov av mycket tillsyn. Inte att få sk tillsyn några enstaka timmar om dagen....

Jag tycker också att det är makabert att de vill ha döda katter till katthemmet....

Vill de kräva något som helst från oss, får de gå den rättsliga vägen i fortsättningen. Personligen tycker jag att de borde ägna sig åt de katter de har ansvar för redan, och även kanske ta in katter som lider ute på gatan, och inte flytta på katter som redan mår bra i den miljö de befinner sig i. De intresserade sig överhuvudtaget inte för dem när jag ville ha hjälp med dem i vintras och våras, när många av dem var sjuka, men jag antar att deras aversion mot mig personligen, går före katternas nuvarande välbefinnande. 

Om vi nu ska gå in på mina personliga problem, så är jag sjukskriven pga utmattning. Samt att jag fick psykiska problem efter husvagnsbranden här hemma. Både Lucie och  Kristin vet hur dåligt jag mådde, och mår av detta, men kanske ser de sin chans att bryta ner mig ännu mer efter det som hände. Nåväl, de ska inte lyckas med detta, hellre dör jag, än att lämna en enda stackars katt i deras våld. 

Men det var ju väldigt gulligt av dem att jag får behålla mina egna katter, samt de ute på gården som ändå inte går att fånga in....


Helen , Kattstugan i Höör

(Obs att uppgifterna i loggan ovan, inte stämmer längre.)

Ni hittar oss på facebook, adress Kattstugan i Höör

Inga kommentarer: