Välkommen till Föreningen för Höörs hemlösa katters officiella blogg.
  • Donationer och gåvor tas emot på: Swish 123 390 72 92 eller vårt donationskonto: BG 562-1305

fredag 29 oktober 2021

Jag dog idag

 Jag dog idag. 

Jag var inte mer än max 4 månader. Jag blev krossad under en bil. Jag blev detta pga en oansvarig ägare, som tycker att det är ok att små kattungar ska vara utomhus utan uppsikt. 

Jag ville leva, och kämpade in i det sista. Men en bil är hårdare än min lilla mjuka kropp. Min mage var söndersliten invändigt, och min lilla mun blödde. 

Jag är ledsen nu. Jag hade rätt till mitt liv. Jag hade rätt att födas hos någon som var mer ansvarsfull. 

Jag önskar att jag hade fötts hos den snälla grannen, som hittade mig, och körde mig till veterinären. 

Jag hoppas att mina syskon överlever. De är också ute. Kanske har de större tur än jag. 

Nu sover jag den eviga sömnen. Det är slut på lek och glam. Kanske saknar min mamma mig. 




Vi tar åt oss när ovanstående händer. Det ska bara inte hända. Jag är trött på människor. Folk som inte har vett att ta ansvar för sina djur, ska heller inte ha dom. 

Ha inte kattungar ute! Hur svårt ska det vara att fatta det?!

Ha heller inte katter springandes ute i närheten av vägar, inne i stad och by. De har rätt till trygghet!


Helen FHHK


4 kommentarer:

Unknown sa...

Mott hjärta går isär 🖤🖤

Jullan sa...

Ursäkta men detta var det värsta jag läst!
Hur kan det vara ägarens fel?? Alla katter har rätt att få gå ut och leka, självklart tar det ett tag för dom att lära sig att vägen är farlig.
Det är ett risktagande att låta katten gå ut men då får man välja mellan pest eller kolera. Antingen stänga in katten hela livet eller låta den gå ut och ha kul men vara beredd på att det finns idioter i trafiken.
En olycka är en olycka men att anklaga ägaren var det värsta jag varit med om!! Om man ska anklaga någon så är det de stolpskottet som körde över katten. Anpassa farten så man hinner stanna om ett djur springer ut i vägen. Spelar ingen roll om det är en katt, hund, hare, räv, rådjur etc. Ska man anklaga ägaren till vilda djur då också?? Nej nej och nej usch detta var det värsta jag läst!!
Beklagar sorgen till den stackars ägaren till katten…

Anonym sa...

Suck.
Att det finns personer som tar ägaren i försvar i ett fall som detta spär på känslan av hopplöshet; djurhållningen kommer aldrig att bli bättre beträffande katter så länge det finns så många verklighetsfrånvända människor.
Att ha tamdjur springande vind för våg intill större trafikerade vägar måste väl ändå räknas som en riktigt jävla dålig och ansvarslös djurhållning.
Att låta ett tamdjur föröka sig hämningslöst för att sedan sprida sig helt okontrollerat i skog och mark måste väl räknas som en riktigt jävla dålig och ansvarslös djurhållning.
Så enligt min mening är det som ledde fram till denna händelse just en riktigt jävla dålig och ansvarslös djurhållning.


Anders Westergren.

Anonym sa...

Självklart att det var ägarens fel som öppnade dörren och släppte ut katten. Hur sakta du än kör, så hinner du inte stanna om en katt (eller annat djur)springer ut en halvmeter framför bilen. Inte en chans! Skulle jag råka köra på en katt skulle jag bli alldeles förtvivlad. Men det skulle inte vara mitt fel. För det var inte jag som släppte ut katten mitt i trafiken. Jag skulle själv aldrig få för mig att riskera livet på våra små värdefulla pälskorvar härhemma...Och dom har en stimulerande tillvaro,med lek, kattkompisar och mycket kärlek,det får man se till att ordna som ansvarsfull kattägare.